Thursday, February 19, 2009

TOPENG DAN PENGGEMARNYA

Kelmarin, rakan seangkatan meluahkan rasa kurang enaknya pada Epa. Kata ayah, 'kalau hendak jadi pemimpin, harus menjadi pendengar yang baik.' Dan Epa memang terlatih untuk itu. Kerana Epa komando untuk empat orang prebet lagi. Dengan hati yang teguh tanpa berbelah bahagi, Epa mendengar luahan itu.

Katanya… c anu ni bertopeng. Dan penggemarnya pula sangat menggemari cara dan lenggok c anu ni. Ditambah lagi dengan arca dan lukisan yang menarik pada topeng, maka bertambah-tambah cantik dan menariklah c anu di mata c polan. Tapi yang sedihnya c anu ni sanggup membontotkan rakan-rakan seiring dan sejalannya, serumah dan setilamnya. Bukan sahaja setakat mengenepikan, bukan sahaja membelakangkan, malah terus membontotkan rakan-rakannya ini yang kononnya bila susah sesama bila senang, c anu bertopeng.

Sehingga di sekolah, dari mula junior, senior, cikgu hinggalah guru besar tertarik pada ketopengan c anu ini. Yang c polan kononnya pendidik bangsa, penegak bahasa, pemimpin masyarakat juga turut tertipu dengan lenggokkan dan permainan c anu ini. Kasihan kawan-kawan c anu.

Kenapalah dunia ini dipenuhi oleh orang yang bertopeng sebegini? Perlukah topeng itu dalam hidup ini?

Mak Epa selalu cakap,
‘kita perlu hidup dengan nasi putih dan air suam saja’ Epa sangat-sangat memahami kata-kata itu.

Sekali dengar gah bunyinya. Tetapi bila difikir dan direnungkan kembali, ayat itu hanya untuk manusia bodoh sahaja. Sedangkan mak Epa sendiri sedang bermain dengan perisa dan pewarna kehidupan ini.

Dada kecil Epa hanya mampu mengembangkan doa selebar-lebarnya untuk
c anu
yang bertopeng ini dan juga penggemarnya yang setia.

2 comments:

Tentang Buku said...

kah..kah..biar si pembontot menjawab di akhirat dan jgan lupa berdoa agar ada yg segera insaf..di sebalik si pembontot dan tidak ada pelajaran yg tersirat!
ayuh terus lihat ke depan dan kutip segala ragam dan kerenah manusia dan kita akan kaya dengan rencamnya kehidupan..

Eva Sardiyanti Sarudin said...

~ mandala ~
insya-allah usaha itu akan berlanjutan...