Thursday, February 19, 2009

ANJING MABUK PADANG MERBOK

Agaknya puaka Padang Merbok telah tiba, agaknya juga anjing-anjing itu mabuk dek banyak minum. Apa tidaknya setiap kali yang menapak di padang itu, pasti dikejar dengan anjing-anjing mabuk ini. Si pejalan pula bila anjing sudah gonggong, dada berombak kencang, kaki automatik lari. Bila dah lari, anjing ikut lari mengejar. Tapi, bila si pejalan terjatuh, anjing pun bawa diri. Aneh bunyinya bukan?

Tapi inilah hakikatnya. Selama lapan hari Epa tinggal di Asrama ASWARA ni, inilah rutin harian si anjing-anjing mabuk. Dan mungkin juga puaka dari Padang Merbok. Siapa tahu?


Minggu lepas sahaja dua cerita dari teman rapat mewartakan pada Epa bahawa dia baru sahaja lepas dikejar anjing di Padang Merbok. Yang seorang cedera di bahagian pinggangnya demi melindungi kamera kesayangan, sanggup mencederakan diri sendiri. Dan seorang lagi terkejut kerana gongongan anjing, dan terus cabut lari maka, terlekaplah luka-luka ditangan, kaki dan juga dadanya. Dan hari isnin yang baru berlepas ini pula, seorang teman sekasbah Epa menjadi mangsa gonggongan anjing-anjing mabuk ini. Syukurlah dia tidak cedera tetapi rakannya pula yang telah tercium tar dan tertempellah luka kecil di lutut dan kakinya.

Ini yang terbaru. Kelmarin, 18 Febuari 2009 Epa sendiri yang menyaksikan anjing-anjing mabuk ini mengejar mangsanya. Dalam kesamaran cahaya malam, Epa melihat lima ekor anjing sedang berlari mengejar seorang mangsa. Mangsa terjatuh dan cuba gagahkan diri melawan anjing-anjing itu dengan membaling sesuatu pada anjing. Anjing bertempiaran lari.


Apalah agaknya yang dimahukan oleh anjing-anjing itu, ya? Laparkah ia? Atau… ia dilanda penyakit sawan?


Kalaulah Epa dapat menyelami perasaan anjing-anjing itu, pasti Epa cari penawarnya agar ia tidak lagi menganggu manusia lain. Alangkah!


2 comments:

Ricca said...

anjing tuh saja nak kawan dengan orang, tapi tak reti... huhuhu

Eva Sardiyanti Sarudin said...

~ ika ~
tulah yg menjadi masalahnya... manusia x memahami bahasa anjing... jadi di sini timbul persefahaman... hehehehe...